woensdag, april 22, 2009

Het zoveelste mobiliteitsplan

De Lijn lanceert een mobiliteitsvisie voor 2020 met Leuven als knooppunt voor het bus- en treinverkeer, maar ook voor regionale- en sneltramlijnen. De zoveelste visie en studie waarvan de ene al verdienstelijker is als de andere, maar allemaal met weinig of geen resultaat. Hoe noodzakelijk een lange termijnvisie ook moge zijn, het ontheft de beleidsmakers niet om op korte termijn initiatieven te nemen.

In Bierbeek mogen we stellen dat het busaanbod van De Lijn de laatste jaren, mede op initiatief van de gemeente, gevoelig is verbeterd. Alleen zou er best op korte termijn nog een bijkomende inspanning mogen worden geleverd om onze kleinste deelgemeente Opvelp beter te bedienen.

Alhoewel er ruimte is op de spoorlijn 36 (Brussel-Leuven-Luik) om het station van Lovenjoel te heropenen, is er nog altijd geen beslissing gevallen. Waarom nog langer wachten?

Geen wereldschokkende maatregelen, maar twee concrete haalbare voorstellen die op korte termijn een kleine bijdrage leveren om het toenemend mobiliteitsprobleem aan te pakken. En vele kleintjes ...