woensdag, april 08, 2009

DifTar start op 10 april

Vanaf vrijdag 10 april is het zover. In heel Bierbeek wordt dan het huisvuil en gft-afval opgehaald met de DifTar-containers.

Nog even verduidelijken waarom de gemeente Bierbeek is overgeschakeld op het Diftar-systeem.

Eén van de kerntaken van de gemeente is het afvalbeleid in goede banen leiden. Maar het traject tussen de preventie van afval en de definitieve verwerking ervan is lang en complex. Welke inzamelingen moeten selectief gebeuren? Is er keuze tussen verschillende systemen? Doen we het in intergemeentelijk verband? Hoe zorgen we ervoor dat de vervuiler echt betaalt? De kostprijs van de ophaling en verwerking van het huisvuil bestaat uit een vaste en een variabele kost. De vaste kost wordt de gemeente aangerekend op basis van het aantal inwoners, het aantal kilometers wegen, het aantal in te zetten huisvuilwagens en personeelsleden. Of er nu veel of weinig buiten staat, alle straten moeten worden aangedaan. De variabele kost is op basis van het aantal opgehaalde en te verwerken kilogram huisvuil of gft.

Om nu zoveel mogelijk die twee kosten te verwerken in een systeem dat zo dicht mogelijk het rechtvaardige principe van de 'vervuiler betaalt' benadert, is het Diftar-systeem het meest aangewezen. Voor ons huisvuil konden we de voorbije jaren de balans behoorlijk in evenwicht houden. Voor het gft was onze regeling van 30 euro op jaarbasis niet langer houdbaar. Een derde van de Bierbeekse gezinnen geeft gft mee. Ze leverenden een financiële bijdrage van ook ongeveer een derde van de totale kosten. Twee derden moest dus uit de algemene middelen komen. M.a.w. alle gezinnen, ook diegene die aan thuiscompostering doen, moesten bijdragen voor een dienst waar ze geen gebruik van maken. Dit was niet langer te verantwoorden. Het eenvoudig verhogen van de jaarbijdrage voor de gft-sticker was geen optie, want dat zou het gft-afval opnieuw in de huisvuilzak doen belanden. Dus na veel wikken en wegen, na veel berekenen en evenveel vergaderingen en besprekingen heeft de gemeenteraad beslist in het DifTar-systeem te stappen.

Welke zijn de voordelen van Diftar?

  • de vervuiler betaalt
  • correcter en rechtvaardiger systeem
  • geen geloop meer om huisvuilzakken
  • uniform in nu reeds 15 gemeenten van ons arrondissement
  • in de 15 gemeenten hetzelfde systeem en dezelfde tarieven
  • minder afvaltoerisme
  • een duurzaam systeem dat ons blijft confronteren met de manier waarop we met ons afval omgaan

Toegegeven dat er aan elk systeem voor- en nadelen zijn. Toch zijn we ervan overtuigd een juiste en verantwoorde beslissing te hebben genomen.

Ik ken trouwens geen enkele vorm van dienstverlening die zo groot en zo goedkoop is. Voor een paar euro per week wordt uw restafval voor uw deur opgehaald en op een milieuvriendelijke manier verwerkt.