woensdag, februari 25, 2009

NIEUWE SOCIALE CORRECTIES BIJ INVOERING DIFTAR

Begin april stappen we in het DifTarsysteem. Naar aanleiding hiervan voeren we ook een aantal nieuwe sociale correcties in gericht op een aantal specifieke doelgroepen.
  • De inwoners die recht hebben op een verhoogde tussenkomst voor geneeskundige verzorging krijgen een toelage van 26 euro per jaar.
  • Inwoners met bepaalde medische of therapeutische noden (incontinentie) krijgen een bijdrage van 52 euro.
  • Gezinnen met jonge kinderen tot 3 jaar krijgen ook een toelage. De twee eerste levensjaren telkens 26 euro per jaar en het derde jaar 13euro.

De jaarlijkse subsidie wordt gestort op je diftarrekening.

5 opmerkingen:

Unknown zei

Beste burgemeester,
tof bericht, maar ik heb wel een probleem met Diftar.
Het is niet dat ik niet wil betalen voor mijn afval, maar Diftar betekent ook dat ik betaal voor chips, metingen, wegingen, administratie en dat men bovendien een stuk van mijn centen vasthoudt zodat men dat kan nemen wanneer ik van hun diensten gebruik maak (en ondertussen strijken ze zelf de intresten op).
Een systeem waarbij de vervuiler betaalt is meer dan OK, maar de vervuiler wil niet betalen voor diensten die in andere oplossingen (vb prijsverhoging van zakken) niet zouden moeten betaald worden.
Een sociale correctie verandert hier niets aan.

Mark Cardoen zei

Ik respecteer ieders mening, maar toch nog een paar overwegingen.
Een klassiek systeem met huisvuilzakken brengt ook heel wat administratie en bijkomende kosten mee. De aankoop en bedrukken van zakken, stockeren en beheren, distributie naar de verkooppunten, het verkopen zelf, enz.
Er komen ook veel diensten aan te pas:financiƫn, bevolking, buitendienst, milieu en de ontvanger.
Met de aankoop van een rol huisvuilzakken doet men ook een soort voorafbetaling.
Met het verhogen van de prijs van een huisvuilzak lost met het totaal scheefgegroeide probleem van de GFT-ophaling niet op. Het kan niet langer dat de niet gebruiker van de GFT-bak mee moet betalen voor de gebruiker.
Aan elke systeem zijn uiteraard voor- en nadelen. Als bestuursploeg zijn wij ervan overtuigd dat het Diftarsysteem meer voor- dan nadelen heeft.

Unknown zei

Bedankt voor je reactie.

Als ik het goed begrijp, ligt het probleem niet bij het huisvuil, maar bij het GFT. Daar zie ik je punt wel en daar bereik je bij mij in ieder geval wel effect. Geen GFT-bak, maar wel ne composthoop in mijn hof (en wellicht ook terecht).

Ik blijf echter met een andere vraag zitten. Hoe komt het dan dat 's lands gemiddelde huisvuilzak in een diftar systeem laten ophalen, nu plots tot dubbel zo duur wordt ? (of heb ik een foute berekening gemaakt)

Mark Cardoen zei

Ik wil zeker de discussie niet uit de weg gaan. Maar mijn blog is niet het forum om het grondig te doen.
Ik maak graag tijd om alles rond diftar eens rustig door te spreken. Maak gerust een afspraak.

Mark Cardoen zei

Ik wil zeker de discussie niet uit de weg gaan. Maar mijn blog is niet het forum om het grondig te doen.
Ik maak graag tijd om alles rond diftar eens rustig door te spreken. Maak gerust een afspraak.