zaterdag, januari 02, 2010

Welkom in 2010

Van oost naar west heeft de wereld gisteren het nieuwe jaar ingezet. Ieder op zijn manier. Ikzelf heb het bijzonder rustig gehouden. Samen met Anne een paar dagen tussenuit. Een beetje bijlezen en mij bezinnen met wat ik nu eigenlijk bezig ben.
We starten 2010, het eerste decennium van de nieuwe eeuw zit er bijna op. Maar ook de gemeenteraadslegislatuur 2006 - 2012 is reeds halfweg. Tijd om het gemeentebeleid en onszelf in vraag te stellen.
Het Nieuwsblad kwam op 1 december met een rapport van de Vlaamse burgemeesters. De Bierbekenaars geven mij een 7,2 op 10. Het is leuk om weten dat ik een beter resultaat haal dan het Vlaams gemiddelde. Het doet deugd dat de mensen onze inspanningen om Bierbeek vooruit te helpen waarderen. Ik doe het nog altijd met veel plezier. Zeven dagen op zeven bezig met Bierbeek, mij hoor je niet klagen.
Toch wordt 2010 een belangrijk politiek jaar, tal van projecten staan op spoor, moeten op spoor gezet en zichtbaar worden. De grote prioriteiten voor de rest van de legislatuur worden in 2010 vastgelegd.

Het is mijn vurigste wens dat in de kleine politieke wereld van Bierbeek er meer aandacht zal gaan naar meer inhoudelijke kwesties en minder naar fait-divers en incidenten. Democratie is meer dan een spel van emoties, tactiek en anektotiek. Elke politieke partij probeert uiteraard de aandacht van de kiezer te trekken. Maar moet men daartoe de waarheid geweld aan doen? Moeten we niet veeleer opnieuw inhoudelijk gaan debatteren en de mensen inzicht geven in waar het echt om draait. Nagenoeg alles wat van belang is in het maatschappelijk leven laat zich eigenlijk alleen maar in genuanceerde termen beschrijven. Verantwoordelijke politici en bestuurders moeten doorlopend laveren, rekening houden met heel verschillende belangen en invalshoeken. Het miskennen van de complexiteit van het beslissingsproces is ireeël. Het is zelden eenvoudig wit of zwart. Verantwoordelijk besturen is met deze realiteit omgaan en er niet hypocriet over doen.

Kritiek geven op alles en iedereen is gemakkelijk. Haalbare en efficiënte oplossingen suggereren voor de problemen is iets anders. Ik wil ook in de komende jaren niet machteloos zitten toekijken. Met de hele bestuursploeg, liefst ook met de oppositie, willen we beslissingen nemen die er echt toe doen. Beslissingen waar jullie echt beter van worden. En kritiek op mijzelf en ons beleid zal ik ernstig nemen en een brede plaats geven. Niet in dienst van mijzelf of mijn partij. Maar in dienst van de democratie en het belang en welzijn van de Bierbekenaar.