donderdag, januari 14, 2010

We mogen de strijd voor een station in Lovenjoel niet opgeven

Uit een studie uitgevoerd in 2006-2007 luidde de aanbeveling naar de NMBS toe om de stations van Haasrode, Lovenjoel en Kumtich op de vervoersas 'Leuven-Tienen-Landen' te (her)openen.

Een bijkomend onderzoek van de NMBS naar de heropening van het station van Lovenjoel is niet echt hoopgevend. Met het NMBS-miltimodaal verkeersmodel werd een simulatie doorgevoerd. Het potentieel van Haasrode werd daarbij bevestigd, voor de andere stations in het onderzoek, ook voor Lovenjoel, konden geen goede resultaten worden genoteerd.

Wij blijven stellen dat men het potentieel aantal reizigers van Haasrode en Lovenjoel niet moet of kan vergelijken. Een station in Haasrode heeft een heel andere functie dan een station in Lovenjoel. Uit een mobiliteitsvisie 2020 van 'De Lijn' blijkt daarentegen dat er wel degelijk een potentieel is voor een sneltram Leuven-Tienen. Om een sneltram te realiseren moet 'De Lijn' een nieuw tracé zoeken, bij voorbeeld langs de spoorlijn 36. Dit is toch helemaal te gek voor woorden. De NMBS heeft met spoorlijn 36 tussen Landen en Leuven een ondergebruikte spoorlijn liggen en men zou nieuwe infrastructuur gaan realiseren voor een ander vervoersmiddel daar waar een trein perfect deze leemte zou kunnen opvullen. Begrijpe wie kan.

Intussen slipt de Tiensesteenweg dicht. De NMBS kan dit vrij snel met beperkte middelen mee helpen oplossen. Maar steek blijkbaar nog liever middelen in bijkomende studies.

Vanuit Bierbeek geven we de strijd niet op. We hebben met de stad Leuven een belangrijke bondgenoot gekregen. We gaan onze krachten bundelen met alle mensen van goede wil die de heropening van het station van Lovenjoel genegen zijn. De strijd begint pas.